יוצרים תקשורת

נו… אמ… איך קוראים לזה? – שליפה

מכירים את התופעה שאתם מנסים להיזכר במילה אבל מרגישים שהיא עומדת לכם על קצה הלשון ואתם לא מצליחים לשלוף אותה?

במאמר שלפניכם מוצע מידע מגוון בנושא בעיות שליפה בדיבור ורעיונות לטיפול חווייתי על ידי רחל גרינבלט, קלינאית תקשורת, אחראית תחום תקשורת שפה ודיבור במכון להתפתחות הילד בקופת החולים כללית, לב ביתר.

לכולנו יש רגעים של קושי בשליפת מילים, אך אצל רובנו התופעה אינה שכיחה ומתרחשת בעיקר כשאנו מנסים להיזכר בשמות של אנשים, של מקומות ועוד. אם זה קורה לעתים קרובות מדיי זה עלול לגרום לתסכול רב ולקושי בתקשורת עם הסביבה. יכולת השליפה חשובה מאוד מאחר שבכל רגע נתון שבו מדברים אנחנו שולפים את המילים מהזיכרון בקלות, במהירות ובאופן אוטומטי. תארו לעצמכם ילד בגן המנסה לתאר חוויה או לבקש דבר מה, אך אינו מצליח למצוא את המילים המדויקות המתארות את מה שברצונו להביע. כשהתופעה תחזור על עצמה שוב ושוב הילד עלול להגיע למצב של תסכול וייאוש, וייתכן שיוותר על מה שהיה ברצונו להגיד.

קושי בשליפת מילים

קושי בשליפת מילים מתאפיין בקושי לומר מילים מוכרות או לשלוף שמות ידועים מן הזיכרון אף על פי שהן קיימות באוצר המילים שלנו.

חשוב לציין כי לא נוהגים לקבוע קושי בשליפת מילים לילדים מתחת לגיל 4 הואיל ובגיל הצעיר יותר הילד עדיין מארגן את הלקסיקון שלו.

אז… מה עושים?

ילדים עם קשיים בשליפת מילים צריכים להיות מופנים לקלינאית תקשורת.
הטיפול השפתי מתמקד בשיפור האחסון של המילים בלקסיקון וזאת באמצעות ביסוס רשתות וקשרים בין המילים.

חשוב להדגיש כי הטיפול השפתי, טוב ככל שיהיה, אינו יכול "לרפא" קשיי שליפה. זוהי לקות שתמשיך ללוות את הילד עם התבגרותו. מטרת הטיפול היא לשפר את יכולת השליפה ולאפשר לילד להשתמש באסטרטגיות פיצוי לצורך השגת תפקוד יעיל יותר במצבי תקשורת שונים.

להלן פעילויות משחקיות שונות לשיפור יכולת השליפה:

1. פעילויות לחיזוק יכולת המיון והקטגוריזציה:

  • הכרת שמות של קטגוריות
    הבית שלנו הוא אוצר של קטגוריות זמינות ללמידה עבור הילד, לכן מומלץ לנצל הזדמנויות של פעילות שגרתית בבית כדי להכיר לילד את שמות הקטגוריות השונות והפריטים המשתייכים אליהם, כמו: בגדים, משחקים, פירות, ירקות, כלי תחבורה, כלי מטבח, כלי נגינה, רהיטים, מכשירי חשמל, כלי עבודה, כלי רחצה, כלי ניקיון, כלי כתיבה, תכשיטים ועוד.
  • מציאת פריטים לקטגוריה
    מציגים קטגוריה ועל הילד לשלוף כמה שיותר פריטים מתאימים: בעלי חיים, ממתקים, משחקים, כלי נגינה. ולהפך: מציגים פריטים רבים ועל הילד לנחש באיזו קטגוריה מדובר. לדוגמה: משאית, אמבולנס, מטוס, אופנוע, אוניה – כולם כלי תחבורה.
  • שליפת מילים לפי נושא
    מה מזכיר לי: יום הולדת חורף ,קיץ, ים ,מטבח
  • שליפת מילים לפי תיאור
    צבע: מה ירוק? (דשא, מלפפון), צורה: מה עגול? (גלגל, כדור), מה כבד? (ארון, מקרר, מיטה

2 . פעילויות לחיזוק יכולת ההגדרה:

  • משחק תיאור והגדרה
    מציגים מילה ועל הילד לתאר אותה באמצעות הקריטריונים שונים, כמו: ״מה עושים עם זה?״, ״איך זה נראה?״. לדוגמה: תפוז: פרי עם קליפה שחייבים לקלף אותו, עגול, כתום, שייך לפירות הדר, יש בו פלחים וגרעינים, סוחטים ממנו מיץ.
  • חידות
    נותנים רמזים ויש לנחש באיזה פריט מדובר. לדוגמה: אני חושב על משהו אדום, עגול, מקבוצת הירקות, משתמשים בו להכנת סלט (עגבנייה).

3. פעילויות לחיזוק יכולות פונולוגיות (קשור למבנה הצלילי של המילה):

  • חלוקת מילה לצלילים
    הצגת מילה וחלוקת מילים להברות או לתת הברות. לדוגמה: ברווז בחלוקה להברות: בר-ווז, וחלוקה לתת הברות: ב-ר-וו-ז. ניתן לבצע באמצעות דפיקות על השולחן, שימוש בכלי נגינה או קפיצה בחישוקים.
  • השוואת מילים לפי צליל
    הצגת זוגות של מילים ולשאול האם הן מתחילות באותו צליל. לדוגמה: האם חצוצרה וחילזון מתחילות באותו צליל? (לא). האם שופר ושוקולד מתחילות באותו צליל? (כן).
  • חרוזים
    הקראת ספרים עם חרוזים תוך מתן הזדמנות להשלמת החרוזים על ידי הילד או הדגשת החרוזים.

4. פעילויות לחיזוק יכולות מורפולוגיות (קשור למבנה הדקדוקי של מילים):

  • הדגשת קשרים בין מילים על בסיס שורש זהה. לדבר על כך שיש שמות של חפצים שנשמעים כמו הפעילות שהם עושים, למשל: המילים מגהץ – מגהצים נשמעות דומה. לעומת זאת המילים עפרון – כותבים לא נשמעות דומה.
  • העלאת מודעות למשמעויות של מילים המתבססות על שורשים זהים, למשל: למה קוראים למקרר – מקרר? כי הוא מקרר. למה קוראים למדרכה מדרכה? כי דורכים עליה…

יוצרים תקשורת

במאמר הקודם מיקדנו מבט על הכרת תחום קלינאות התקשורת לילדים ומה הכלים שענף רפואי זה מעניק להם. המאמר הנוכחי ינסה לפרט מעט יותר, תוך התייחסות ספציפית לקשיים בשליפת מילים בקרב ילדים.

כדי להעריך נכון את קצב התפתחות השפה והתקשורת של ילדכם, ולדעת אם הוא תואם לגילו, כדאי להכיר את הקושי בשליפה, דרכי הטיפול בו ופעילויות שונות לשיפור.

סימנים היכולים להעיד על קושי בשליפת מילים:

  • זמן תגובה ארוך עד להפקת המילה הרצויה. פעמים רבות יתבטא בחיפוש, בהיסוס ובמילות פקק שמטרתן "למלא" את הזמן עד לשליפת מילת המטרה: "נו…אממ… איך קוראים לזה…?" ההיסוסים גורמים להבעה מילולית לא רציפה וקטועה.
  • דיבור "מסביב" או דיבור "סחור סחור" בניסיון לתאר את המילה, כמו: החיה הזו… היא מטפסת… אוהבת לאכול בננה.
  • החלפת מילת המטרה במילה אחרת. לעתים הילד שם לב להחלפה ומנסה לתקן אותה, אך לפעמים אינו שם לב לכך.
    קיימים סוגים שונים של החלפות מילים:
    א. החלפת מילת המטרה במילה הדומה בהרכב הצלילי (החלפה פונולוגית), כמו: מחק במקום מחט, מלפפון במקום עפיפון.
    ב. החלפת מילת המטרה במילה הדומה מבחינת התוכן (החלפה סמנטית), כמו: מזלג במקום כפית, אריה במקום נמר.
    ג. החלפת מילת המטרה במילה הבנויה מאותו שורש (החלפה מורפולוגית), כמו: משרקה במקום משרוקית
    ד. החלפת מילת המטרה במילה כללית הקלה יותר לשליפה, כמו: כזה, ככה, משהו, לשים.
התפתחות הילד

תקשורת חיובית

איך מזהים אם הילד שלכם ממתמודד עם קשיים בדיבור? מהם הסימנים המוקדמים שיש לשים לב אליהם? מהו פרק הזמן הממוצע שלוקח לטיפול 'לעבוד', ואיך בוחרים

קרא עוד
התפתחות הילד

יוצרים תקשורת

נו… אמ… איך קוראים לזה? – שליפה מכירים את התופעה שאתם מנסים להיזכר במילה אבל מרגישים שהיא עומדת לכם על קצה הלשון ואתם לא מצליחים

קרא עוד
התפתחות הילד

התפתחות בתקשורת

איך תדעו מתי לפנות עם הילד לקלינאי תקשורת? מה אמור לעשות תינוק בן שלושה חודשים? איך צריך להיראות אוצר המילים של ילד בגיל ארבע? כל

קרא עוד
התפתחות הילד

דואגים שתהיו מעודכנים

כיצד תזהו שהילד שלכם זקוק לטיפול פיזיותרפיה התפתחותית? מאיזה גיל ניתן להיעזר בפיזיותרפיה לשיפור התנועה? והאם הילד יסכים לשתף פעולה במהלך האבחון? כל מה שחשוב

קרא עוד
נגישות